lördag 21 augusti 2010

Lars Kepler - Hypnotisören

I ett omklädningsrum på en idrottsplats i Tumba utanför Stockholm hittas en man brutalt mördad. Sedan återfinns hans fru och dotter lika besinningslöst ihjälhuggna i familjens radhus. Avsikten tycks ha varit att utplåna hela familjen. Men sonen överlever, svårt skadad, och när kriminalkommissarie Joona Linna förstår att det finns ännu en familjemedlem kvar i livet, en syster, inser han vikten av att hitta henne innan mördaren gör det. Sonen svävar in och ut ur medvetslöshet, och för att kunna skynda på förhörsprocessen tar Joona Linna kontakt med läkaren Erik Maria Bark och övertalar honom att hypnotisera pojken för att få en bild av händelseförloppet. Därmed bryter Erik Maria Bark sitt gamla löfte att aldrig mer hypnotisera och en skrämmande kedja av händelser tar obevekligt sin början.
Källa: Adlibris.

Introt ovan gör inte boken rättvis. Det är svårt att skriva om handlingen eftersom det är lätt att avslöja de chockerande vändningarna som tar läsaren helt på sängen. Boken bygger upp en lagom dos av spänning och går in på områden som ingen tidigare svensk, deckarförfattare vågat. Jag var först lite skeptisk till titeln och vad hypnos har att göra i en deckare, men jag blev alltmer fascinerad av vad hypnos kan användas till för att hjälpa människor. En liten nackdel är att berättelsen om Erik Barks förflutna tar lite mycket plats och gör att man saknar orginalstoryn. Min sista uppmaning blir: Läs den!

Betyg: 8

Humor: 2
Spänning: 4
Lärorik: 3
Kärlek: 3

2 kommentarer:

  1. Hypnositören är en riktigt spännande bok med lite annorlunda upplägg.

    Dessvärre tycker jag att efterföljande bok, Paganinikontraktet, inte riktigt når upp till samma spänningsnivå.

    SvaraRadera
  2. Jag har också hört att uppföljaren inte lever upp till den första. Har ställt upp mig på kö i biblioteket så det lär dröja innan jag får den.

    SvaraRadera

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...