tisdag 23 februari 2010

The way of shadows - Brent Weeks

Detta är en klassisk underdog berättelse. Azoth växer upp i slummen i ett feodallik medeltid. Han är en skråråtta vilket är det enda sättet att överleva det hårda och ensam livet i slummen. Dock förändras allt när han tas upp som lärling till lönnmördaren Durzo Blint. Han får lära sig att utföra mord i det dolda, svärdets gåva och att kärlek inte får existera då det gör mördaren till en måltavla. Kylar har en gåva att använda magiska krafter, men dessa är latenta vilket mästare Blint gör allt för att bryta Azoth byter namn till Kylar och börjar nu sitt nya liv i skuggorna.

Breent värld kan liknas vid en kombination av Robin Hobbs Mördarens lärling och Lian Hearns Näktergalens golv. Den är lika grym och skoningslös som Hobbs värld med lönnmord och ingen tvekan att döda av karaktärer. Samtidigt som den skapar Hearns visuella bild av en feodal medeltid.

Bokens början biter mig fast och jag fastnar direkt för beskrivningen av livet i misär och fattigdom. Lönnmördarna fascinerar mig, men jag saknar ändå de små glimtar av övernaturlighet som utlovas. Mittenpartiet är tyvärr lite tröttsamt, vilket ofta händer med en bok på 600 sidor, men sista delen levererar med bravur. Mycket av slutet överraskar trots att boken skapar möjligheter till många gissningar. Magin leveras mer tillfredställande under andra hälften. Jag har fastnat för Weeks värld och bok 2 och 3 kommer snart finnas i min hand.

Betyg: 6

Spänning: 5
Humor: 1
Kärlek: 4
Lärorik: 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...