måndag 25 januari 2010

Paulo Coelho, Alkemisten

"Och här är min tolkning: Du bör bege dig till Egyptens pyramider. Jag har aldrig hört talas om dem, men om det var ett barn som visade dem för dig, så finns de. Där kommer du att hitta en skatt och du blir rik.”

”När en person vill något, verkar hela universum för att denna person ska förverkliga sin dröm.”

Detta är en bok som höjts till skyarna, sålts i över 30 miljoner exemplar på över 56 språk. Boken är charmig och lockar till visdom och lugn. Trots detta är jag inte imponerad. Jag fick ut mer av Jonas Jonassons, 100-åringen som gick ut genom fönstret och försvann än Alkemisten.
Hela resan är ett påhopp av visdomsord av hur man som människa ska leva livet till det yttersta. Min kritik kan bero på att jag läst boken på fel sätt. Den kanske mer ska avnjutas sakta och inte streckläsas.

Betyg: 5

Lärdom: 6
Kärlek: 1
Humor:0
Spänning:0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...