lördag 23 januari 2010

Justina Robson, Chasing the dragon

Quantum gravity book 4
” Yeah, I can’t say that officially of course, because we understand evil as a philosophical construction that’s part of free will and a matter of individual choice related to one’s identity as a spiritual being, or not, under the rule of reason, and not an actual external entity of any kind.”
Den sista delen i Justina Robson kvartett om agenten Lila Black. Robson tar ingen hänsyn till att den senaste boken kom ut för lite mer än ett år sedan vilket gör det nästan omöjligt för läsaren att hänga med i berättelsen. Detta beror på att ingen återblick ges eller förklaringar till händelser som inträffar. Jag som läsare känner mig mycket förvirrad kring händelseförloppet. Det kan också bero på att jag inte läser så mycket science fiction böcker utan är mer inriktad på fantasy. Språket i boken är mycket komplext och många gånger känns det som om karaktärerna pratar i gåtor. De plötsliga skiftningarna och sidospåren i handlingen gör det svårt att hänga med.
Trots alla kritik så är det något i boken som får mig envist att bita fast. Sakta läser jag sidorna i ett ytterst försök att förstå så mycket som möjligt. Det känns dock som om Robson kunde ha kortat ner sin berättelse till två eller tre böcker. Den första delen, Keeping it real, står kvar som den bästa.

Betyg: 4

Lärdom: 3
Spänning: 2
Humor: 1
Kärlek: 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...