lördag 12 december 2009

Robert Louis Stevenson, Skattkammarön


Uppläsare: Torsten Wahlund
En klassiker som alla bör ha läst är nu avklarad. Jag har upptäckt att det är lättare att lyssna på klassiker än läsa dem. Torsten Wahlund ger en godkänd insatts men han borde lyssna mer på de tekniska finesser som t.ex. Johan Rabaeus använder sig av vid röstimitationer.
Skattkammarön passar alla läsare/lyssnare barn som vuxen. Vi får följa Jim Hawkins på hans sjörövaräventyr tillsammans med piraten John Silver.
Disneys version av detta verk, Skattkammarplaneten är en av mina favoriter. Disney avviker en del från originalet och gör boken mer barnvänlig (trots att det är en barnbok!). Mr Arrow blir inte berusad utan får säkerhetslinan avklippt osv.
Skattkammarön väcker inte direkt mina wow-känslor att lyssna på en bok, men den är spännande och det är lätt att följa handlingen.

Betyg: 5

Spänning: 6
Humor: 4
Lärorik: 4
Kärlek: 0

1 kommentar:

  1. Du har rätt! Alla borde ha läst den.

    Jag tycker att den är grym!

    Läste den 7-8 gånger innan jag blev 15 (förenklad version förståss) men borde väl läsa den igen nu i vuxen ålder för att få en "rätt" bild av den.

    SvaraRadera

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...