söndag 4 juli 2021

Review: De bortglömda namnens bok

De bortglömda namnens bok De bortglömda namnens bok by Kristin Harmel
My rating: 4 of 5 stars

Det här kommer bli en bok som alla pratar om, när väl en större majoritet av antalet människor som gillar böcker har läst den. Jag gillade framförallt att lära mig mer om motståndsrörelsen under andra världskriget och människor kämpade med att förfalska dokument för att kunna rädds så många judiska barn som möjligt undan Förintelsen. Handlingen utspelar sig i de södra delarna av Frankrike och flyktvägen är bergen över till Schweiz.

Mammahjärtat mitt går sönder utifrån den ondska som nazisternas sprider och den misär som de judiska familjerna får genomleva i uppsamlingsläger och sedan koncentrationsläger. Jag vet inte hur det gick för barnen som lyckades ta sig över gränsen till Schweiz men jag hoppas att människor där tog emot dem med öppna armar, likt de (om än korta) öppna armar som Sverige hade för flyktingkrisen från Syrien 2015. Vi behöver lära av historien för att inte upprepa den. 

View all my reviews

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...