torsdag 31 december 2020

Review: Två systrar: Ett reportage

Två systrar: Ett reportage Två systrar: Ett reportage by Åsne Seierstad
My rating: 3 of 5 stars

En bok som tillsammans med Bokhandlaren i Kabul alltför länge fått vänta på att mitt intresse väckts eller att slumpen valt ut boken när jag har haft svårt att välja på egen hand. Boken lyfter ett ämne som jag är okunnig på nämligen rekrytering av unga kvinnor som ska omvändas och bli anhängare av IS. Det är svårt att förstå hur två systrar kan välja en terroristorganisation framför sin familj, hur sociala medier och personlig påverkan kan få unga människor att tro på något så vansinnigt som Islamiska staten. 

Det som drar ner betyget är att författaren drar ut på historien så pass mycket att den börjar bli ointressant, vilket den inte får bli. Vi måste förstå radikalisering för att kunna stoppa den. 


View all my reviews

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...