torsdag 31 december 2020

Review: Ett jävla solsken: En biografi om Ester Blenda Nordström

Ett jävla solsken: En biografi om Ester Blenda Nordström Ett jävla solsken: En biografi om Ester Blenda Nordström by Fatima Bremmer
My rating: 3 of 5 stars

Jag kunde inget om Ester Blenda Nordström men efter Ett jävla solsken har jag skrivit upp flera av hennes böcker på min att läsa lista. Jag har svårt att föreställa mig den tid som Norström beskriver, det är lite som diskussioner jag har med min 6-åring om hur det var att vara dräng under sekelskiftet mot 1900. Ester Blenda lyfter fram arbetssituationer och hon gör det genom att själv utföra arbetat under flera veckors tid, detta är inget kortreportage där en journalist och en fotograf tillfälligt besöker en bondmora. Läs den och upplev hur folk hade det för hundra år sedan och var glad hur bra vi har det nu, mycket tack vare kvinnor som Ester Blenda Nordström som lyfte fram och försökte förändra kvinnan och arbetarens roll i samhället. Hon gick sin egen väg.

View all my reviews

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...