torsdag 15 november 2018

Review: Hägring 38

Hägring 38 Hägring 38 by Kjell Westö
My rating: 4 of 5 stars

Det här blev en positiv överraskning vilket just varför jag är med i flera bokcirklar. Via detta medium har jag lärt mig enormt och också fått härliga läsupplevelser. Dock blir det såklart snedsprång med sega och ointressanta böcker, men det lyfts upp av trevligt sällskap och god mat.

Hägring 38 är skriven av Kjell Westö som skildrar hemlandet Finland utifrån ett mindre patriotiskt vis. Han ger den ärliga, sanna och klara bilden av hur ett land kan påverkas av tidens anda och via den förtycka den egna befolknignen. Vi får följa fru Wiik som kämpar med att försöka förtränga den grymhet och det våldet hon blev utsatt för i tonåren. Hennes flykt mynnar ut i personlighetsförändringar där hon växlar mellan olika karaktärer. Vid denna tid växer sig nazismen starkare och många bländas av det Hitler gör för landet Tyskland. Judehatet är först en blek skugga men börjar allt mer ta över samhället, först genom förnekelse och sedan med öppet hat. Kjell Westö låter inte landet Finland komma undan sin egen historia men han gör det på ett subtilt sätt som träffar extra hårt.

View all my reviews

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...