tisdag 25 september 2018

Review: Den underjordiska järnvägen

Den underjordiska järnvägen Den underjordiska järnvägen by Colson Whitehead
My rating: 4 of 5 stars

En bok som alla verkar ha läst utom jag och som alla tycker är bra. Löftet införlivades och jag hade en mycket bra lyssnarupplevelse där uppläsaren gör ett riktigt bra jobb. Den underjordiska järnvägen är oerhört lärorik om än att jag inte kollat upp innehållet källkritiskt, dock är detta en skönlitterär bok. Grymheterna kring slavhandeln, triangelhandeln över Atlanten är lätt att förlägga i historieböckerna och sedan glömmas bort. Man glömmer också, eller bara är okunnig kring de slavmiljöer som de svarta fick uppleva vid plantagen eller i största allmänhet i de södra delarna av USA.

Parallellt läser jag Ken Follets bok om det stora århundrandet och kampen för svarta under 50 och 60-talet att få lika rättigheter som de vita. Att få rösta, få jobba inom sitt eget val av yrke och att ens barn ska få gå i vilken skola som hen önskar.

Den underjordiska järnvägen kan sammanfattas som en hemskt bra och lärorik bok.

View all my reviews

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...