onsdag 11 juli 2018

Review: Uprooted

Uprooted Uprooted by Naomi Novik
My rating: 4 of 5 stars

Jag älskar en bra ungdomsfantasy, även om delar av inledningen är bisarr och olustig. Bara tanken på att en trollkarl var tionde år väljer ut en ung kvinna i byn, skilja henne från sin familj och har henne som en betjänt under de kommande 10 åren. Varför inte ta en man? Nåja, underligheterna till trots så fängslas jag av denna berättelse och har svårt att lägga den ifrån mig. Detta är också något så underligt och underbart som en enda ungdomsbok dvs. inte den första delen i en trilogi eller dylikt utan berättelsen startar och slutar med den sista sidan.

Jag tycker mycket om karaktären Agnieszka. Hon är stark och påminner mig om Hirka i Korpringarna och jag är glad att hela berättelsen är ur hennes perspektiv. Jag har tidigare läst Naomi Noviks berättelser om draken Temerarie och hans ryttare Laurence under Napoleonkriget. Jag gillade dem skarpt problemet var bara att författaren bara fortsatte serien, när den borde avslutats på sin höjdpunkt.

View all my reviews

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...