måndag 14 maj 2018

Review: Hur jag lärde mig förstå världen

Hur jag lärde mig förstå världen Hur jag lärde mig förstå världen by Hans Rosling
My rating: 5 of 5 stars

Jag gillar att lära mig saker. Extra lärorikt är det när någon tar mina befintliga kunskaper och får mig att inse att jag hade helt fel och borde läsa mer om ämnet. Hans Rosling är en fantastisk lärare, pedagogisk utan att vara fördomsfull. Han lär mig om världen och hur dess tillgångar är fördelade över befolkningen. Viss kunskap han ger mig chockar mig så hårt att jag blir alldeles mållös och måste grubbla länge över hur orättvis vår värld var och fortfarande är.

Författarens optimism om världsläget är smittsam och beundransvärd.Jag är så imponerad av människor som kan backa in livet och familjen i en bil och flytta till en annan världsdel, ett annat land för att kunna använda sin kunskap för att hjälpa andra. Rosling bjuder mycket på sig själv och berättar ingående om sina upplevelser som läkare i Moçambique, hur han tillsammans med sina barn bygger upp Gapminder och hur han kämpar med att åskådliggöra och förhindra spridningen av ebola i Kongo.

View all my reviews

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...