torsdag 31 augusti 2017

Review: I Am Malala: The Story of the Girl Who Stood Up for Education and Was Shot by the Taliban

I Am Malala: The Story of the Girl Who Stood Up for Education and Was Shot by the Taliban I Am Malala: The Story of the Girl Who Stood Up for Education and Was Shot by the Taliban by Malala Yousafzai
My rating: 4 of 5 stars

Jag är Malala är en bok som väntat på min Att läsa-lista ända sedan hon fick Nobels fredspris. Tyvärr blev den aldrig ljudbok, vilket gjorde att den fick ställa sig i kön på den alltför långa listan.

Malalas bok ger mig en mycket god kunskap kring Pakistans historia och då främst Swatdalen där Malala växer upp. I inledningen av boken blir dock dalens historia alltför dominerad och Malala själv försvinner. Mitt intresse väcks emellertid när hon börjar engagera sig och föreläsa om kvinnors rätt till utbildning tillsammans med sin far. Malala försöker inte anpassa sin boktext kring tro och religion så att den mer ska passa det sekualiserade väst. Jag lär mig också om utbildningssystemet, pashto och det dagliga livet i Swatdalen.

Boken passar vuxna och elever på gymnasiet, möjligtvis som högläsning för åk 7-9. Jag hoppas att Malala fortsätter skriva böcker kring sitt liv, kampen för kvinnors rätt till utbildning och om hon någonsin får återse sin älskade hemby i Swatdalen.

View all my reviews

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...