onsdag 10 maj 2017

Review: Min europeiska familj: De senaste 54 000 åren

Min europeiska familj: De senaste 54 000 åren Min europeiska familj: De senaste 54 000 åren by Karin Bojs
My rating: 4 of 5 stars

Min europeiska familj har varit enormt upplysande och jag har lärt mig enormt om DNA-analys och människans evolution genom historien. Bojs har gjort ett enormt forskningsarbete med intervjuer och litteraturstudier. Boken är intressant att läsa och jag upplever både nostalgi och erfar ny forskning som inte historieböckerna hunnit med att uppdateras mot ännu.

DNA-analysen dvs. att använda kärnDNA eller mitokondrie-DNA för att kolla upp delar av sina gener handlar mycket om att spana på mutationer för att hitta sina tidigare anfäder. Detta är nästa steg i släktforskningen och historieskrivandet som både är fascinerande och lite skrämmande. Skrämmande ur den synvinkel att det ger ny grund för nynazister och stalinister (ej vetenskapligt grundande) samt att vi inom en snar framtid kan veta betydligt mer om oss själva än vi kanske vill veta. En DNA-analys går enkelt att beställa via nätet och sedan gäller det att vända sig till olika företag som profilerar sig med att använda resultatet för att bygga upp grenar i ditt familjeträd. Många av dessa företag (enligt Bojs) är inte professionella utan vill få fram den ariska rasens familjeträd. Tänk på att vara källkritisk om du vill kolla upp dina gener gentemot släktforskning. Att titta upp dina gener mot sjukdomar är något helt annat och ska utföras av sjukvården.

Det som drar ner recensionen en stjärna är att författaren mot slutet av boken springer genom historien och i de avslutande kapitlen främst är inriktad mot sin egen släktforskning. Det tappar mycket kring faktakunskaper kring historien som jag vill åt. Undantaget är kapitlet om Stalin och Hitler.

View all my reviews

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...