söndag 21 maj 2017

Review: The Handmaid's Tale

The Handmaid's Tale The Handmaid's Tale by Margaret Atwood
My rating: 5 of 5 stars

När jag såg trailern för HBO filmatisering av denna boktitel beställde jag den direkt och började läsa. Det här är kvinnan Offreds berättelse om att vara avelsdjur under republiken Gileads styre. Handlingen växlar mellan nutid och tiden innan när Offred levde ett normalt liv i USA.

Berättelsen tempo är lugnt vilket är passande och det blir aldrig tråkigt. Författaren lägger ut små brödsmulor till läsaren kring hur och varför landet kollapsade och republiken Gileads bildas. Smulorna är mycket små och jag som läsare måste bitvis ta fram egna hypoteser kring vad som hänt och vad som kommer att hända. Detta är berättelsen styrka, att allt inte avslöjas utan det är upp till läsaren. Språket är makalöst bra, bildligt och målande. Jag utmanas enormt mycket och måste i snitt slå upp ett ord på varje sida. Boken är skriven 1985 vilket märks i handlingen då modern teknik saknas. Atwood har använt sin egen fantasi för att förutspå framtiden och presenterar idéer som ett pengalöst samhälle och där datorliknade maskiner används. Det här är en bok att njuta av, stressa inte igenom kapitlen. Du lär dig att uppskatta din egen vardag efter att ha läst den här boken.

Jag klarade av att titta på 3 avsnitt av HBO tolkning av The handmaid´s tail. HBO följer bitvis bokens handling men skapar ett större spindelnät utifrån andra karaktärer än bara Offred. HBO brer som vanligt på våldet men denna gång har de en handling som kryper under mitt skinn och som skär ända in i hjärtat. Jag gråter floder under de tre avsnitten och inser tillslut att jag inte klarar av att titta för jag mår för dåligt känslomässigt.

View all my reviews