fredag 29 april 2016

Jakob Wegelius - Mördarens apa

Jag saknar de fantastiska illustrationer som författaren gjort i Historien om Sally Jones. De tillförde den sista klicken  av grädde på moset som behövdes för att göra berättelsen perfekt. Jag borde ha tänkt på att låna med ett läsexemplar. 
Mördarens apa är annars superb, framförallt tack vare skådespelaren Harland Leander fantastisk insats. Han teatraliska och lugna röst fångar upp mig och håller mig fast genom hela berättelsen.

Mördarens apa är den fristående fortsättningen på Historien om Sally Jones (som också vann Augustpriset) och är ett härligt äventyr att läsa tillsammans med sitt barn (rekommenderar 10 år och äldre). Berättelsen är en direkt fortsättning och kretsar helt kring Sally Jones som får uppleva en dålig start då Chiefen arresteras för mord och  blir utlämnad på gatan. Sally får hjälp av personer som samhället förkastat lika mycket som henne själv.

Handlingen är mycket upplysande då jag presenteras för Lissabons geografi och nöjesliv samt att Sally Jones tar med mig på en makalös resa till Indien, där jag får uppleva livet i ett palats och att pengar inte skapar vänskap, givmildhet och utveckling.

Betyg: 8

Förlag: Bonnier audio
Speltid: 12 h 16 min
Uppläsare: Harland Leander
Författarland: Sverige
Augustpriset 2014
Adlibris
Bokus
Genre: barn och ungdom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...