lördag 16 april 2016

Carrie Ryan - Den mörka staden

Dags för ett avslut av den dystopiska, framtidsserien om de vassa tändernas skog. 

En gång tiden var den Mörka staden fylld med fantastiskt ljus, mäktiga byggnader och vackert klädda människor i kostymer och skyhöga klackar. När staden en ruin, dess stålbalkar pekar nakna mot himlen och på de ogrästäckta gatorna driver de oheliga omkring ständigt hungriga. I staden bor Annah, som skulle göra vad som helst för att slippa ifrån sin verklighet och vara tillbaka i byt där hon växte upp, i de vassa tändernas skog. Annah kan inte glömma sin tvillingsyster Abigail som hon lämnade gråtandes på en stig i skogen och aldrig mer återfann. Källa: bokus

Jag gillar denna bok bäst i serien, då Annah visar sig ha en stark ryggrad och kan överleva utan en räddande manlig ängel. Det har alltid varit karaktärerna jag blivit irriterad på medan jag älskat handlingen och miljöbeskrivningarna. Karaktärerna velar fram och tillbaka mellan sina val och kan aldrig stå på egna ben, undantaget är Annah. Mitt ömma modershjärta får ångest över alla tragiska familjeöden, som skildras när de oheliga bryter igenom stadens murar. Varje gång ett barn drabbas gråter hjärtat mitt. Slutet är för överdrivet och bryter mot för många fysikaliska lagar (japp till och med för överdriven för zombiegenren) att jag tappar tron på författaren. 

Betyg: 7

Förlag: Styxx fantasy
Sidor: 388
Utgiven: 2013
Författarland: USA
Översättning: Lisbet Holst
Adlibris
Bokus
Övrigt: boken är slut hos förlaget, så satsa på att hitta en begagnad.
Genre: ungdom, dystopisk framtid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...