fredag 4 mars 2016

E. Lockhart - We where liars

Det här är ungdomsbok var nummer två i vår bokcirkel på jobbet. Boken har ett intressant upplägg där läsaren får chansen att nysta ihop historien själv, genom att plocka bland de ledtrådar som författaren lämnar ut. Författaren är oerhört skicklig på att dölja verkliga orsaker. 

Candence även kallad Cady har  minnesluckor från en händelse på familjesemestern för mer än två år sedan. Hon lider nu av  ständiga migränanfall vars smärta gör henne deprimerad. Varför vill ingen i hennes familj prata om händelsen, varför vill alla att hon inte ska träffa Gat. När väl familjen återträffats på semesterön är spänningen tung och det blir många bråk och klagomål om arvegods och tidigare händelser. 

Jag blir tidigt trött på denna bortskämda familj som har allt utom tillit och kärlek till varandra. Historien känns så klassiskt amerikansk att jag känner för att kräkas. Jag plågar mig igenom de första skivorna och om det inte varit för nyfikenheten att ta reda på vad som hänt Cady så hade jag givit upp. Mot de sista skivorna börjar jag röra ihop händelser vilket gör att jag inte förstår Cadys tankebanor. När väl dimman klarnar så känns det som om någon kapat mina fötter och jag står där med öppen mun och undrar vad som hände. Om du läser dennabok är det oerhört viktigt att du inte läser några avslöjande recensioner innan. 

Betyg: 4

Speltid: 6 h 39 min
Utgiven: 2014
Författarland: USA
Uppläsare: Ariadne Meyers
Genre: ungdom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...