fredag 13 mars 2015

Hugh Howey - Dust

Det är svårt att skriva en recension av Dust då jag riskerar att avslöja avgörande moment från de övriga två böckerna. Howey har en magisk förmåga att ladda för stora avslöjanden som inte går att förutspå. Mitt tips är att du slutar läsa min recension nu och beställer hem den första delen i trilogin Ull.

Nu har jag slutfört den sista delen i Silo serien och jag blev inte besviken. Den här har tempo, spänning till tusen och fortfarande levererar författaren oväntade vändningar. Jag är nöjd med slutet men önskade mig lite mer, mer i den bemärkelse att jag vill veta mer, jag vill inte att det ska vara slut. Samtidigt är det ett bra slut, ni märker vad jag velar. Slutet påminner mig mycket om boken City of Ember. 

Att ha Wool och Shift i ryggen när jag läser Dust gör det svårt att ta ställning till vilken sida jag ska stötta. Visserligen är de "goda" på samma sida, men de befinner sig i olika silos och möter egna, enorma svårigheter för att besegra auktoriteten som skapat världens undergång och nu övervakar människornas aktivitet i respektive silo. Jag har lite svårt för hela domedagen med att enbart en silo och femtio ska överleva utifrån bästa framavlade egenskaper. Lite ledsamt känns det att hela resan med denna serie, förhoppningsvis hittar jag någon ny att engagera mig i. 

Betyg: 10

Förlag: Radom House
Sidor: 576
Utgiven: 2013
Författarland: USA
Övrigt: del 3 i Siloserien
Ålder:  < 13 år
Genre: science fiction

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...