tisdag 7 oktober 2014

Majgull Axelsson - Jag heter inte Miriam

Mycket lättlyssnad bok där handlingen är lätt att följa och som skapar ett intresse, mycket likt Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson. Katarina Ewerlöf gör ett strålande jobb och jag missar inte en stavelse av handlingen.

Handlingen växlar mellan den nutida, äldre Miriam som lever ett stilla liv och träffar sitt barnbarn. Hon har inte avslöjat sitt verkliga ursprung för någon. Berättelsen skiftar sedan skiftar genom Miriams uppväxt innan, under och efter förintelselägren Auschwitz och Ravensbrück. Hon använder alla knep hon kan för att överleva. 3 år efter förintelsen lever Miriam en förvirrad tillvaro tillsammans med  Hanna i Sverige där hon försöker lära sig sociala koder och att försöka glömma händelserna i förintelselägren. Miriam är livrädd att göra minsta snedsteg eller att hennes förflutna ska komma ikapp och Emma ska få reda på att hon är av Romsk ursprung.

Boken växer förvirrade känslor inom mig. Romer är en grupp människor som är mycket missuppfattade i samhället vilket är skrämmande. Det är nästan som om samhället präglar in i oss att de alltid går klädda i stora kjolar, lever på resande fot och lär sina barn att stjäla. Majgull vänder upp och ner på denna myt vilket gör mig glad och jag ska förmedla hennes budskap vidare genom att göra boken till årets julklapp i min familj. Det bör beaktas att likväl som boken är fantastisk är den automatiskt fantastiskt hemsk. Skildringarna från koncentrationslägren är mörka, fyllda med terror och mitt moderhjärta gråter när Miriams lillebror far illa under Mengeles experiment. Ska du använda den i undervisning är det viktigt att planera tiden i klassrummet så att det finns utrymme för efterdiskussioner.

Denna bok lästes i cirkeln och får stående ovationer för att den är så hemskt bra. Den ger både kunskap, insikt och nytänkande kring förintelsen, romer och deras situation i Sverige.

Betyg: 9

Förlag: Storyside
Speltid: 16 h 35 min
Utgiven: 2014
Uppläsare: Katarina Ewerlöf
Bokus
Författarland: Sverige
Ålder: > 15 år, går att använda som höguppläsning i tema om mänskliga rättigheter, folkgrupper osv.
Genre: skönlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...