onsdag 6 augusti 2014

Nicole Krauss - Kärlekens historia

Att följa historien om Leo och hans ungdomskärlek Alma är som att följa livet självt. När deras öden möts förstår vi att kärleken liksom den stora litteraturen överlever allt.

Kärlekens historia påminner oss om fiktionens magiska kraft. Rolig och sorgsen, skrämmande och hoppfull. En berättelse som fängslar från första sidan och roar med sin finurlighet, originalitet och värme. Källa: bokus

Till en början är jag mycket fängslad av Kärlekens historia, framförallt med handlingens koppling till judendomen och förintelsen. Tyvärr tappar jag tråden på grund av några dagars inaktiv läsning vilket gjort att jag rört ihop karaktärer och händelser. Efter halva boken är jag åter på banan och njuter av Krauss berättelse om Alma och många andra. Kärlekens historia den bok vi läser i bokcirkeln och det är på tiden att jag äntligen känner att det kan bli höga recensionsbetyg. Av de ca 15 böcker vi läst i cirkeln är denna samt World war Z och Kafka på stranden de som rört mig mest.

I bokcirkelns prat kom det fram att fler kände en förvirring över karaktärer och händelser, främst för att kapitlens inledning inte ger någon hint om år eller karaktär. Författaren hoppar dessutom mellan historier och tid vilket gör att allt är ett enda stort spindelnät som bitvis flätas samman mot slutet. Dock får inte alla frågor svar. Majoriteten i gruppen var mycket positiva till Kärlekens historia, framförallt för att det inte var en bok som man lockas av vid köp. Varken av omslaget eller av baksidans text.

Betyg: 8

Förlag: Brombergs
Sidor: 344
Utgiven: 2006
Författarland: USA
Översättare: Ulla Danielsson
Genre: skönlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...