måndag 7 juli 2014

Daphne du Maurier - Rebecca

Romanen är en återblick av vad som hänt och börjar med meningen "I natt drömde jag att jag kom tillbaka till Manderley." Huvudpersonen och jagberättaren är ung och fattig, och arbetar därför som sällskapsdam till en rik änka. På Rivieran träffar hon den ståtlige och gåtfulle Max de Winter, som uppvaktar henne och snart är de gifta. Hon vet inte så mycket om Max, utom att han har ett berömt hem, Manderley, och att hans första fru Rebecca dog i en tragisk olycka.

På godset Manderley i Cornwall härskar hushållerskan Mrs Danvers, som gör livet surt för huvudpersonen. Hon blir snart övertygad om att hon inte passar som härskarinna på Manderley och att hon aldrig kan ersätta den perfekta Rebecca, som Mrs Danver dyrkar. Källa: Wikipedia

Vi läste denna klassiker som en del av bokcirkeln under våren. Jag hade lyckats låna en förkortad version från biblioteket utan min vetskap så denna recension får utgå helt efter vad cirkeln ansåg. Många hade förväntat sig mer inom skräckgenren eftersom Rebecca anses vara en av de klassiska inom genren, kanske har vår syn på skräck ändrats under de senaste årtiondena. Det mystiska i boken är att läsaren aldrig får veta huvudkaraktärens namn, allt berättas ur jag-perspektiv. En del oväntade vändningar.

Förlag: Victor Gollantz
Utgiven: 1938
Författarland: Storbritannien
Sidor: 448
Genre: skönlitteratur, skräck

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...