söndag 3 november 2013

Orson Scott Card - Enders spel

För att utveckla ett säkert försvar mot en attack från en fientlig, utomjordisk ras, föder staten upp barngenier och tränar dem till soldater. En lysande ung kille, Andrew »Ender« Wiggin, bor med sina snälla men distanserade föräldrar, sin sadistiske bror Peter och sin älskade syster Valentine.

Ender blir den i familjen Wiggin som värvas till stridsskolan, för rigorös militär utbildning. Är Ender den general jorden behöver? Kriget har rasat i hundra år, och jakten på den perfekta generalen har pågått nästan lika länge. Enders två äldre syskon är precis lika speciella som han, men på olika sätt. Tillsammans har de tre de förmågor som krävs för att bygga upp en ny värld. Källa: bokus

Ett bra tag sedan jag blev så positivt förvånad över en bok. Enders spel har fängslat mig från första till sista sidan. Karaktären Ender fångar läsaren och biter sig fast genom alla utmaningar, sorger och glädje. Om du någon gång vill följa en ledare från en tidig barndom är detta ett exemplariskt exempel. Boken har snart biopremiär med Harisson Ford som frontfigur. Jag gillade verkligen boken vilket skapar höga förväntningar på filmen, allt hänger på skådespelaren som gestaltar Ender. Eftersom boken skrev på 80-talet kan inte vara för avancerad heller eller snarare den får inte lika tekniken idag.

Betyg: 8

Förlag: Modernista
Sidor: 334
Utgiven: 1985
Författarland: USA
Övrigt: Biopremiär inom en snar framtid
Övrigt: science fiction

3 kommentarer:

  1. Jag har precis lånat hem den här så den kommer att bli läst här också inom en snar framtid :)

    SvaraRadera
  2. Då har du något att se fram emot :)

    SvaraRadera
  3. Tyckte också att denna var riktigt bra!

    SvaraRadera

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...