söndag 21 juli 2013

Ransom Riggs - Miss Peregrines hem för besynnerliga barn


En ödslig ö. Ett övergivet barnhem. Och en samling märkliga fotografier. Sextonårige Jacob tror inte längre på de historier hans farfar brukade berätta för honom.

Skrönorna om barnen med märkliga förmågor är bedrägliga minnen från hans farfars barndom, och samlingen med sepiatonade fotografier är såklart bara ett av farfars alla påhitt. Men omständigheterna kring farfaderns död tar Jacob till en avlägsen ö utanför Wales kust och till de fallfärdiga ruinerna av Miss Peregrines hem för underliga barn. Källa: Adlibris


 Ett bra sätt att beskriva denna bok är underlig, vilket kan gillas av de läsare som är intresserad av lite mer mystik med tidsloopar. Jacob hoppar mellan andra världskriget och nutiden för att träffa Miss Peregrines och hennes besynnerliga adepter. Gillar du Narnia eller Den oändliga historien kommer du finna samma känsla i denna bok. Den som gör berättelsen fantastisk är bokens fotografier, en av dem åskådliggörs på omslaget. Författaren har byggt upp hela historien kring personerna som finns med på dessa bilder. I slutet av boken presenteras en lista på vilka personer som äger dessa annorlunda fotografier, vilket får mig att inse att de har en enorm samlarstatus. Om du inte vill läsa boken, titta i alla fall på bilderna och försöka fantisera en egen historia kring dem.

Betyg: 5

Förlag: Raben&Sjögren
Sidor: 384
Utgiven: 2012
Författarland: USA
Köp den här: adlibris
Genre: barn&ungdom

2 kommentarer:

  1. Hittade denna på en begagnade-böcker-bokhandel här i Airlie Beach och har nu kommit halvvägs. Nog är boken besynnerlig alltid. Jag skulle inte jämföra den med Narnia, då denna har en mörk och otäck underton, medan Narnia har det fantastiska. Flera gånger under varje läspass tänker jag att jag borde sluta läsa den, men jag vill fortfarande veta hur det går...

    SvaraRadera
  2. Hade samma känsla med det mörka. Älskade också bilderna.

    SvaraRadera

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...