tisdag 25 juni 2013

Julie Otsuka - Vi kom över havet

Vi kom över havet är berättelsen om de postorderkvinnor som seglade över havet, från Japan för att bli hustrur till män i USA. Det är en kort historia om kulturkrockar, förtryck, kärlek, hat och utanförskap.

Jag blev förvånad över berättartekniken i detta lilla verk, det finns ingen huvudperson vars tankar handlingen utgår ifrån. Författaren utgår bitvis från korrekta källor men väljer att fylla ut med egna idéer för att skapa en roman. Boken berättas utifrån kapitlens teman t.ex. arbete eller barn. Det unika är att texten utgår från brevform men är uppdelad ungefär som att breven har klippts isär i bitar och sedan placerats tillsammans i högar  utifrån en gemensam nämnare och sedan återberättade utifrån högarnas innehåll. Svårt att förklara med du kommer förstå när du läser boken.

Jag gillar att lära mig kring den japanska kulturen och förstå  vilket hårt liv kvinnorna utsattes för under sitt nya liv i Amerika och otryggheten att tvingas omförflyttas på grund av händelserna under andra världskriget. Medelbetyget beror på att boken kvar kort och det var svårt att känna engagemang för karaktärer när det inte finns några.

Betyg: 6

Förlag: Albert Bonnier
Sidor: 174
Utgiven: 2012
Författarland: Japan-USA
Genre: skönlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...