lördag 11 maj 2013

Bokcirkelträff: Felicia Försvann av Felicia Feldt

Då har den andra bokcirkelträffen ägt rum, denna gång på ett härligt utecafé vid Stortorget i Örebro. Vår lilla cirkel har utökats med två personer till så nu är vi 6 stycken. En jurist, en lärare, en socionom, en tolk, en journalist och en psykolog, kort och gott en härlig blandning av människor. Jag älskar våra träffar så alla får sin röst hörd och alla har olika åsikter kring böckerna vi diskuterar.

Till denna träff har vi alla läst Felicia Feldt självbiografi Felicia försvann. Jag hade faktiskt lyckats att missa hela debatten kring utgivningen av denna bok. Felicia är dotter till Anna Wahlgren en av Sveriges mest kända ansikten när det gäller barnuppfostran. Anna Wahlgrens bok Barnaboken verkar ha varit given i det svenska folkhemmet på 80-talet.
I Felicia försvann berättar Felicia om sin uppväxt med alkoholiserad moder och en fader som inte hade kraften att sätta emot modern. Familjen flyttar från stad till stad och byter tom land flera gånger per år. Totalt är de nio syskon med fyra olika fäder.

"En sak ska du ha klart för dig. Att här vill jag inte se några sura miner. Jag vill se en glad flicka. Har du förstått? Och visst, jag förstår. Jag har fått en hårt åtstramande fläta av mamma och en tillrättavisning. Men i hemlighet har hon fått något tillbaka. Och det vet hon inte om. För när hon håller så där om min haka så skickar jag allt mitt hat som jag har. För mig själv, i min egen tystnad"

Den här boken förmedlar enbart en känsla, nämligen hat. Det finns också ilska, sorg, förakt och framförallt hat.  Jag valde att lyssna på boken, vilket var ett stort misstag då hatet som Felicia förmedlar får mig att må illa genom hela berättelsen. Jag är hela tiden nära att sluta lyssna och därmed inte läsa klart boken, men jag tvingar mig vidare pga bokcirkeln. Jag har bitvis svårt att komma ihåg innehållet, det som stannat är mammans alkoholmissbruk, vidrigt äckliga män som vill att Felicia och hennes syskon ska röra vid deras könsorgan, Felicia fylld av hat och hennes syskon som hellre vill förlåta mamman.

Vi var rörande överens i bokcirkeln, boken var svår att ta till sig pga av allt hat. Därav blev betyget lågt 3,5 av 10.

Betyg: 3

Förlag: Weyler förlag
Sidor: 186
Utgiven: 2012
Författarland: Sverige
Uppläsare: Julia Dufvenius
Speltid: 4 h 15 min
Genre: biografi

2 kommentarer:

  1. Åh vad roligt med en bokcirkel! En sådan skulle jag med vilja vara med i eller anordna!

    SvaraRadera
  2. Det är faktiskt rätt lätt, lägg ut lite info på olika bokcirklar på facebook t.ex. Hitta en bokcirkel eller liknande, skriv in var du vill starta osv. Det finna också andra forum för att hitta bokcirklar, bara att googla.

    SvaraRadera

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...