torsdag 28 mars 2013

Ann Aguire - Enclave

Deuce föddes under jord, hennes hem är ett Enclave i en tunnelbana. Enclaven byggs upp av regler där du fostras till att bli breeder, hunter eller builder. De äldre styr och ser till att enclavens invånare följer lagen och utvisar de som missköter sig. Utvisning är likställt med döden då personen ensam måste möta tunnlarnas skräck, freaksen. Freaks påminner om människor men har huggtänder, vassa klor och lider av ständig hunger. Deuce uppdrag som huntress är att skaffa mat och förhindra att freaks kommer för nära enclaven. Hennes partner är den mystiske Fade som inte är född i underjorden utan kommer från ytan.

Jag har sedan några år tillbaka fattat tycke för postapokalyptiska böcker, min klara favorit är hittills The passage av Justin Cronin. Enclave hamnar också på min topplista då den är en härlig blandning av spänning, nyfikenhet och gåtor. Mina favoritbitar är där  huvudkaraktärerna hittar främmande föremål från en svunnen tid och att de försöker fundera ut vad de kan ha används till. Jag gillar att böcker är en statussymbol och att läsandet är en kunskap få kan använda sig av.

Författaren ger bitvis hintar om i vilken stad handlingen utspelar sig. Enclave är som en ungdomsversion av Metro 2033 där det går att göra kopplingar till böcker som The city of Ember. Det är lätt att fatta tycke för karaktärerna och jag ska snabbt inhandla del 2 i serien.

Betyg: 8

Förlag: Square fish
Sidor: 288
Utgiven: 2012
Författarland:
Övrigt: del 1 i Razorland Trilogin
Genre: ungdom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...