söndag 3 februari 2013

Veronica Roth - Divergent

Vi befinner oss i en inte alltför avlägsen framtid. Vid 16-års ålder måste alla genomgå ett test för att se vilken falang som du är bäst lämpad att tillhöra. Testet ger dig bara en rekommendation sedan är valet dit, vill du tillhöra de lärda, de ärliga, de tappra, de osjälviska eller de fridfulla. Sedan måste du klara inträdesprovet annars riskerar du att bli falanglös, en utstött från samhället som lever i skuggor och fattigdom.

Beatrice känner att hon inte hör hemma bland de osjälviska. Hon sätter sig själv före andra och har inte lust att böja huvud för andra, men ska hon vid sin 16-årsdag bli en falangbytare och därmed lämna sin mamma, pappa och bror för att aldrig träffa dem mer.

Jag blev positivt förvånad över att ett svenskt ljudboksförlag har valt att satsa på en mer okänd amerikansk författarinna som framförallt skriver för ungdomar. Jag har själv så mycket att läsa inom genren att jag inte hinner med och det skulle underlätta om fler släpptes som ljudbok.

Divergent biter sig fast från första stavelse till den sista, handlingen är bra, med ett lagom tempo och det är lätt att knyta ann till huvudpersonen Beatrice. Till en början hade jag svårt för uppläsaren, då hon inte hade rätt röst för en ungdomsbok sett ur en kvinnlig hjältes perspektiv, men efter ett tag kändes det bättre. Jag ser fram emot att läsa nästa bok i serien.

Betyg: 6

Förlag: Earbooks
Uppläsare: Ann-marie Käll
Speltid: 11 h
Utgiven: 2012
Författarland: USA
Övrigt: Del 1 i en trilogi, del 2 har kommit ut och finns översatts till svenska
Genre: sfi, ungdom, dystopi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...