söndag 13 januari 2013

Fredrik Backman - En man som heter Ove

Ove är kontrollanten i bostadsrättsföreningen, även om han blev avsatt som föreningens ordförande eller "statskuppen" som Ove kallar de. Någon  måste ändå ha kontroll på omgivningen så att inga regler bryts.

Varje morgon går Ove kontrollrudan i kvarteret, dörrar och sopsortering ska kontrolleras, bilnummer skrivas upp och verifieras gentemot  gårdagens anteckningar. Grannarna kallar honom bitter och manisk, men Ove bara grymtar att normalt folk inte vandrar omkring med ett leende hela dagarna.  Det viktigaste av allt är att köra SAAB.

Bortom den vresiga mannan finns en livshistoria som är inspirerande, sorglig och rolig.

Jag anade att En man som heter Ove skulle vara ett försöka att skapa en feel god bok skulle likna Hundraåringen. Boken är klart inom kategorin feel god men den når inte upp till Jonassons mästerverk. Jag har till en problem svårt att engagera mig i berättelsen, vilket troligen beror på uppläsaren. Torsten Wahlund gör ett bra jobb att illustrera en bitter Ove, men skapar inte tillräckligt engagemang för händelserna. Efter cirka 2 skivor börjar jag komma in i berättelsen och börjar alltmer intressera mig Oves liv och så smått börjar finna honom charmig kanske är detta en medveten handling från författarens sida. Svaret går att få tag i om jag läser boken istället för lyssna.

Berätta gärna för mig om du själv har läst den och hur du upplevde den.

Betyg: 6

Förlag: Bonnier audio
Speltid: 10 h
Uppläsare: Torsten Wahlund
Utgiven: 2012
Genre: skönlitteratur

2 kommentarer:

  1. Jag har läst den och tycker att det är en av de bästa böckerna 2012 :)
    Har överlag svårt för ljudböcker, så visst kan det ligga lite i vad du säger.

    SvaraRadera
  2. Skulle antagligen ha läst den istället. Får tänka på det om Backman skriver något mer.

    SvaraRadera

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...