måndag 5 november 2012

Mats Strandberg & Sara Elfgren - Eld


De utvalda ska börja andra året på gymnasiet. Hela sommarlovet har de hållit andan i väntan på demonernas nästa drag. Men hotet kommer från ett håll de aldrig kunnat förutse.

Det blir alltmer uppenbart att något är väldigt, väldigt fel i Engelsfors. Det förflutna vävs ihop med nuet. De levande möter de döda. De utvalda knyts allt tätare till varandra och påminns återigen om att magi inte kan lindra olycklig kärlek eller laga krossade hjärtan. källa: adlibris


Spoileralert!

Jag lyssnade på den här boken i somras, vilket inte gör den här recensionen rättvis, men håll till godo ändå. Jag gillar utvecklingen av boken, karaktärerna är presenterade sedan tidigare likaså deras roller och krafter. Detta gör att författarna vågar sätta fart på handlingen och utvecklingen av Engelforstrilogin. Bitvis påminns jag om författaren George RR Martin som heller inte skyr medel för att döda av karaktärer som läsaren tror spelar en avgörande roll, och därmed är "skyddad" från utrotning. 

Jag har läst på andra bloggar att många läsare märker av genom språket att det är två författare till boken. Själv har jag inte gjort denna iakttagelse vilket kan bero på att jag lyssnat istället för läst eller att jag helt enkelt är mattelärare istället för svensklärare. Jag hoppas att författarna inte dröjer för länge med den avslutande delen, det känns som att den kommer bli enormt stor då mycket i handlingen saknar svar och att karaktärernas krafter knappt utvecklats.



Betyg: 6

Förlag: Raben & Sjögren
Speltid: 20 h 19 min
Uppläsare: Julia Dufvenius
Utgiven: 2012
Författarland: Sverige
Övrigt: del 2 engelforstrilogin
Genre: ungdom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...