söndag 14 oktober 2012

Kristin Cashore - Graceling

In a world where people born with an exceptional skill, known as a Grace, are feared and exploited, Katsa carries the burden of a skill even she despises: the Grace of killing.

She lives under the command of her Uncle Randa, King of the Middluns, and is expected to carry out his dirty work, punnishing and torturing anyone who displeases him. Breaking arms and cutting off fingers are her stock-in-trade. Finding life under his rule increasingly unbearable Katsa forms an underground Council, whose purpose is to combat the destructive behavior of the seven kings - after all, the Middluns is only one of the seven kingdoms, and each of them is ruled its own king with his own personal agenda for power.
Källa boksida.

Det har fått flera veckor sedan jag läste ut Graceling och äntligen är det dags att skriva ner en recension. Vid biblioteket i Karlskoga väntar uppföljaren Fire på att jag ska hämta den och biblioteket har lyssnat på min förfrågan och köpt in den tredje delen Bitterblue som snart anländer.

Jag fastnade för Graceling tack vare det snygga omslaget. Amerikanarna har en förmåga att locka läsare genom att skapa intressanta omslag (vilket förlag i Sverige borde satsa mer på). Innehållet gjorde mig inte besviken även om den bitvis blir lite tradig. Jag gillar att huvudkaraktären är en tuff och kaxig hjältinna, jag börjar bli lite trött på böcker där kvinnorna/flickorna står vid sidan om. Katsa har mod, ryggrad och klarar av att ta hand om sig själv oavsett vilken situation hon ställs inför. Jag gillar iden med att vissa människor föds med en förmåga (en grace), lite likt en mutantkraft. Tack vare denna förmåga blir de utpekade och måste direkt anmäla sig till sin kung tjänst eftersom kungen, enligt lag har rätt att utnyttja alla personer som har en förmåga utifrån sitt eget intresse. Katsas grace gör henne unik och attraktiv att använda när det finns något eller någon som missgynnar kungen. Katsa börjar dock bli trött på att lyda sin kungs minsta befallning och att hänsynslöst mörda människor. 

Betyg: 5

Förlag: Gollancz (numera Orion)
Sidor: 400
Utgiven: 2009
Författarland: USA
Övrigt: del 1 i en triologi.
Genre: ungdom, fantasy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...