lördag 18 augusti 2012

Kristina Ohlsson - Tusenskönor


Jag slukar i nuläget ljudböcker med författaren Kristina Ohlsson. Hon bygger upp deckare i en anda som tilltalar mig, därmed har hon blivit min absoluta favorit i den svenska deckarvärlden. En bidragande deltill till mitt beröm går också till den fantastiska uppläsaren Mirja Turestedt som gör en fantastiskt jobb.

Huvudkaraktären i boken är Fredrika Bergman som jobbar i en värld där hon inte riktigt är välkommen. Hon jobbar som civilanställd på polisen och anses därmed vara ringare kunnig gentemot utbildade poliser. Hennes chef Alex Recht har i Tusenskönor problem på det personliga planet. Mansgrisen och tillika kriminalinspektör Peter Rydh gör mig fortfarande förbannad varje gång han öppnar sina tankar för läsaren.

Handlingen kretsar kring ett äldre par som hittas mördade hemma i sin villa. Deras ena dotter har tidigare avlidit i en överdos och allt pekar mot att fadern tagit sitt och hustruns liv. Fadern var pastor och arbetade aktivt med flyktingfrågan som ständigt väcker debatt i Sverige. Parets andra dotter är spårlöst försvunnen trots polisens alla efterforskningar. Samtidigt sitter flyktingen Ali i en lägenhet i Stockholm och väntar på en ny framtid i Sverige.

Betyg: 7

Förlag: Pirat audio
Uppläsare: Mirja Turestedt
Speltid: 12h
Utgiven: 2010
Övrigt: Del 2 i Kristina Ohlssons serie om Fredrika Bergman
Genre: deckare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...