söndag 19 augusti 2012

George RR Martin - A storm of swords



Det här är (än så länge) mästerverket i serien A song of ice and fire. Den är perfekt i sin sammansättning med bra längd på kapitlen och suveränt bra karaktärer som representerar kapitlen. Jag är en lycklig läsare genom hela boken och det är svårt att sluta läsa. Martin är fantastisk på att knyta samman en värld och att låta överraskande möten inträffa mellan karaktärerna. Jag hoppas att de inte kommer ändra alltför mycket i TV-serien, jag var inte nöjd med de förändringar som gjorts i del 2 men antar att manusförfattaren och regissören har en övergripande plan över det hela. Vad jag hört så kommer säsong 3 innefatta halva A storm of swords.

Författaren har en förmåga att avrätta favoritkaraktärer till höger och vänster och jag är lite rädd att läsa den femte delen i serien eftersom jag inte har en aning om vad som kan komma. Dock bör jag ge Martin en eloge för att han också gör att vissa karaktärer återuppstår från de döda. Min favoritkaraktär pendlar mellan Arya och Jon Snow men jag har samtidigt förvånat mig själv genom att gilla Sansa, en karaktär som jag avskydde när jag läste serien senast vilket var år 2005. Hon är starkare än jag tidigare insett och innehar en vilja som inte syns utåt.

Har du inte börjat läsa serien är det hög tid att du gör det. Framförallt är det viktigt att du läser böckerna innan du ser serien.

Betyg: 10

Förlag: Bantam
Sidor: 973
Utgiven: 2003
Författarland: USA
Övrigt: Del 3 i serien A song of ice and fire
Genre: fantasy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...