måndag 2 april 2012

Kristina Ohlsson - Askungar



Analytikern Fredrika Bergman trivs inte på sitt nya jobb vid polisen. Hennes arbetskamrater är rotade i att kunskap erhålls genom erfarenhet och inte via utbildningar på universitetsnivå. Fredrika står ändå på sig och kräver sin plats i arbetsgruppen. Hennes kunskaper sätts på prov när en liten flicka försvinner från ett tåg på vägen till Stockholm. Flickans far misstänks snabbt på grund av tidigare misshandelsanklagelser. Fredrika känner att de missat vitala spår från bortförandet vid tåget och att pappan är ett villospår, men ingen tar hennes teorier på allvar. När sedan ett spädbarn försvinner blir jakten på förövaren intensifierad.   

Det här blev en positiv överraskning. Kristin Ohlsson har gjort ett grundligt jobb i att bygga upp en spännande intrig där tiden ständigt är en påverkande faktor och där läsaren själv hinner med att dra slutsatser kring offren och förövarna.  Intrigerna mellan poliserna i enheten är fascinerande att följa och Ohlsson har byggt upp ett bra team där brister och erfarenheter blandas med varandra. Min största allians ligger med Fredrika men även hon har sina brister i framförallt en övertro på sitt kunnande och sin osäkerhet när det gäller polisyrket. Kriminalinspektör Peder Rydh är vresig och tvär men brinner ändå för sitt jobb och kan få en väldig fart när något går hans väg. Ledande kommissarie Alex Recht är nonchalant och släpper inte gärna in nya individer i gruppen och förnekar att det finns något som kallas analytiker. 

Det här är en bok som höjde upp vardagen och cykelvägen till jobbet. Jag såg fram emot att starta min MP3. Jag ser fram emot att lyssna på nästa bok, Tusenskönor. 

Betyg: 8

Förlag: Piratförlaget
Speltid: 12 h 18 min
Uppläsare: Mirja Turestedt (en ny bekantskap som fick klart godkänt)
Författarland: Sverige
Utgiven: 2009
Övrigt: Fredrika Bergman 1
Genre: deckare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...