söndag 1 januari 2012

Populära svenska sommarpratare


Populära svenska sommarpratare är samling av några av de största storheterna inom musik, film, författare och fler som har framgångar i vårt land. Jag har blivit mer inspirerad att lyssna på den kommande sommarens pratare. Det som är synd är att berättarnas val av musik har till större delen tagits bort.


Här är några exempel från ljudboken: 


Barbro Alving, en av vår mest kända reporter på 1930-talet och framåt. Hon har en makalös röst då hon beskriver händelser i sin karriär. Går in i debatt om det ska kalas ”att skaffa barn”, är det inte så att vi säger vi ska skaffa bil, vi ska skaffa hus. Det borde alltså heta att ”vi ska få barn”. Barbros program spelades in 1981. 


Astrid Lindgren, jag är lite besviken då hon inte är sitt livfulla jag. Tidigare under året har jag lyssnat på Astrids röst som är betydligt bättre.  


Dolf Lundgren, den stora överraskningen. Hans livshistoria var mycket intressant, framförallt när han beskriver vissa av sina ”onda” roller. 


Jan Guillou gör en intressant analys och jämförelse mellan olika författares huvudkaraktärer när det gäller deras musikval. 


Fler sommarpratare uppträder men jag låter er upptäcka dem och deras budskap på egen hand. De övriga är: Felix Herngren, Cornelius Vreeswijk, Tage Danielsson och lena Andersson. 


Betyg: 6
Förlag: Nordisk film
Speltid: 10 h
Utgiven: 2010
Författarland: Sverige
Genre: biografi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...