söndag 1 januari 2012

Diana Wynne Jones - Howls moving castle


Sophie Hatter lever i staden Market Chipping tillsammans med sina tre systrar. Som den äldsta systern är hennes plats att leva ett enkelt liv i familjens hataffär. Hennes yngre systrar har däremot chansen att finna lycka och rikedom. En dag blir Sophie förvandlad till en gammal kvinna av the Witch of the Waste, då häxan var missnöjd med en beställd hatt. Sophie flyr nu sin hemstad och får snart jobb som städare hos trollkarlen Howl. Han har ett ryckte om sig att stjäla kvinnors hjärtan (bokstavligen). Sophie ingår i ett avtal med elddemonen Calcifer, ett avtal där Sophie hoppas på att bli fri från sin förbannelse och Calcifer fri från Howl.


Jag är mycket besviken på boken. För mig är Hayao Miyazaki filmatisering av Howls moving castle ett mästerverk. Den ligger på min topp fem-lista över bästa filmer jag sett i mitt liv. Boken är långtråkig, enformig och otydlig. Dock verkar jag vara en av få som skriver negativt om den Jones verk.  Händelserna i boken och filmen skiljer sig enormt från varandra.  Jag förstår nu att Miyazaki har tagit det unika och magiska i boken och sedan skapat något enastående. 

Om du inte sett filmen så är jag avundsjuk för du har en underbar upplevese framför dig. Titta på trailern här.


Betyg: 4


Förlag: Various
Sidor: 428
Författarland: Storbritannien
Utgiven: 1986
Svensk boktitel: Trollkarlens slott
Genre: ungdom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...