onsdag 4 januari 2012

Christian Mørk - De tio härskarna


Den unge agronomen Victor Tallent har lyckats genmanipulera ett ris, som skulle kunna rädda jordens alla fattiga från svält. Han blir inbjuden till en kongress i Venedig för att berätta om sina forskningsresultat. Full av förväntan ser han fram emot både resan och äran men väl på plats saboteras hans presentation och han inser att ingen är intresserad.

Victor förälskar sig i sin blinda tolk den vackra och spännande Arabella. Hon personifierar de uråldriga hemligheterna och dunkla krafter som gömmer sig bland Venedigs smala gränder uråldriga, men lika hotfulla nu som då. (källa: adlibris)

Jag älskar Christian Mørks andra bok Darling Jim. Jag var helt förhäxad av berättelsen och ville inte sluta lyssna. Darling Jim är en mörk thriller med hemska människoöden så mina förväntningar på Mørks första bok var enorm och tyvärr blev den årets besvikelse. Boken saknar engagemang för att jag som lyssnare ska fortsätta (tvingade mig igenom den). Baksidan lovar guld och rosar då berättelsen delvis ska utspela i ett historiskt Venedig, vilket enbart förekommer i några få kapitel. Resterande delar av boken var så otroligt tråkig att jag inte ens kan redogöra vad som hände. Årets flopp.

Betyg: 2

Förlag: Ordfront ljud AB
Speltid: 16 h
Uppläsare: Torsten Wahlund
Utgiven: 2011 (2006)
Författarland: Danmark
Översättare: Leif Janzon
Originaltitel: De ti herskere
Genre: deckare



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...