onsdag 4 januari 2012

Guillermo del Toro & Chuck Hogan - The night eternal


The Night Eternal är den avslutande delen i Chuck Hogan och Guillermo del Toros trilogi. Detta är den klassiska genren med blodsugande vampyrer som vill ta över världen och förslava mänskligheten.  Guillermo del Toro är regissören som har gett oss storslagna filmer som Pans labyrint, Barnhemmet och Julias ögon. Chuck Hogan tillför spänning och jag är nyfiken på hans verk Prince of thieves (The town).

Jag gillar de två tidigare böckerna i trilogin även om det är mycket blod och vidriga kroppsdelar.  Nu finns risk för spoilervarning. I del 2 gick allt rent åt helvete då vampyrerna överbelastade kärnkraftverk världen över och skapade därmed explosioner som förmörkade solen. Vampyrernas regim kunde starta. Dr Goodweahter har överlevt men förlorat sin son till hans moder. Det är få kvar som kämpar för att överleva och förbli självständiga. Infångade människor hamnar i vampyrernas blodfarm. Om de har turen att ha blodgrupp B+ så får de bli avelsdjur istället då vampyrerna älskar deras smak. Världens undergång är passerad och ljuset i tunneln syns bara två timmar om dagen.

Det är inte ofta jag frågar mig om det ens går att få ett lyckligt slut i en bok. I Night eternal är livet ett helvete och det finns inget hopp. Jag vill inte avslöja något utan uppmanar istället att läsa trilogin. Det är alltid bra med en blandning av olika vampyrgenren.

Betyg: 7

Förlag: Harper Collins UK
Sidor: 371
Utgiven: 2011
Författarland: USA och Mexiko
Genre: Skräck

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...