fredag 30 december 2011

Lasse Wierup - Infiltratören


Max Åström arbetade som infiltratör åt den svenska polisen. Han gillrade fällor åt mc-gäng, rånare och knarkhandlare på uppdrag av den nu dömde och avskedade kommissarien Olle Liljegren vid Stockholmspolisen. Max hemliga uppdrag avslöjades när en infiltration gick snett.

Under utredningen och i rättegångarna som följde kom allt fler uppgifter fram om Stockholmspolisens okonventionella arbetsmetoder, men många frågor saknar ännu svar. Hur mycket kände högt uppsatta polischefer till? Varför har ingen av de dömda fått chans till ny rättegång? Och vad betyder det för den svenska rättssäkerheten?
(källa: Bokus) 


Mitt intresse finns inte för dessa avslöjande böcker om den svenska polisen, militären, f.d. brottslingar, maffia eller knarklangare. Jag orkade t.ex. inte lyssna klart på boken Gomorra. Dock är de upplysande, sanningshalten är svårt att avgöra då jag inte själv har någon insider till den här världen. I min bokhylla står El choco och väntar på att få läsas…den har väntat mycket länge. 

Berättelsen om Olle Liljegrens roll i infiltratörhärvan har inte bara gestaltas av Lasse Wierup utan också av författaren Dick Sundevall. Deras gestaltningar av samma berättelse har många skillnader vilket känns anmärkningsvärt eftersom det handlar om samma händelse. Journalisten Ira Mallik har gjort en analys av detta, läs den här. 

Betyg: 4


Förlag: Norstedts
Uppläsare: Tomas Bolme
Utgiven: 2009
Speltid: 16 h 33 min
Författarland: Sverige
Genre: samhälle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...