måndag 5 september 2011

Morgan Alling - Kriget är slut


Tidigare i år såg jag ett avsnitt av serien Det blir bättre på TV3. Avsnittet kretsade kring Morgan Alling som berättade om sin uppväxt. Jag ville veta mer och lånade därför hans självbiografi och började lyssna. Alling har själv valt att läsa upp sitt verk vilket jag bugar för då han gör det superb. Till min sambos förtret bröt jag tom på göteborgska under tiden jag lyssnade på boken.

Alling berättar utan hämningar om sin och broderns uppväxt med en alkoholiserad mamma. Bröderna hamnar tillslut på ett barnhem och slussas sedan vidare till en fosterfamilj där fosterpappan Kjell-Åke gör livet till ett helvete för en åtta-årig Morgan. Vardagen är fylld av misshandel och rädsla. Till slut lyckas fosterfamiljen tillsammans med socialen lura iväg Morgan till ett barnhem, vilket gör att bröderna splittras upp. Den nu tio-åriga Morgan litar inte längre på någon, men just då kommer Stefan in i hans liv och han lyckas nå fram till Morgan.

Kriget är slut är en upplysande och känslosam berättelse om ett maskrosbarn som kämpar sig genom livet och som tack vare lite trygghet och mycket vilja lyckats att hitta sin plats i livet. ”Ingen ska få sätta sig på mig” är en upprepande fras genom historien. Jag ser likheter med Alling i elever med hyperaktivitet och rastlöshet som jag möter i mitt yrke. Boken är upplysande och lätt att ta till sig. Alling lyckas också väva in samtiden i sin berättelse med en stor detaljrikedom.

Jag rekommenderar alla att lyssna på Kriget är slut. Ni ska inte läsa den utan lyssna på Allings berättelse.

Betyg:9

Förlag: Bonnier audio
Uppläsare: Morgan Alling
Speltid: 15h 55min
Utgiven: 2010
Författarland: Sverige
Genre: biografi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...