måndag 26 september 2011

Lee Child - Inget att förlora


Jack Reacher har bestämt sig för att resa tvärsigenom USA. När han passerat samhället Hope hamnar han i grannstaden Despair. Vid stadsgränsen möts han av beskedet att inga turister eller fotgängare är välkomna in. Ett gäng amatörpoliser försöker kasta ut Reacher, men åker själva på ett rejält, kokt stryk. Reacher lämnar ändå Despair och beger sig tillbaka till Hope. Han anar att något inte står rätt till i Despair och beslutar sig för att själv undersöka saken närmre á la Reacher style.


Jack Reacher i all ära, men jag börjar tröttna på hans egensinniga förmåga att aldrig bli skadad och att alltid förklaras som hjälten trots att han bryter mot lagen både en och två gånger. Jag tror att det här blir min sista läsning om Reacher av Lee Child, då det är dags att gå vidare till någon annan thrillerförfattare. Historien är dock lite mer intressant är traditionella Child värld där terrorister bekämpas inom och utanför USA gränser. Nu diskuteras istället intressanta ämnen som Iraksoldater som lider av posttraumatiskstress och hur amerikanskt militärskrot fraktas in från krigen och ”återvinns”.


Betyg: 5


Förlag: Damm förlag
Speltid: 17 h 16 min
Utgiven:2009
Uppläsare: Magnus Rooseman
Översättare: Anders Bellis
Övrigt: Jack Reacher nr 12
Författarland: USA (Nothing to lose)
Genre: Thriller

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...