måndag 11 juli 2011

Anne B. Ragde - Arseniktornet


Det här en berättelse om tre generationer. Berättelsen startar med Therese och följs sedan av modern Ruby och därefter mormor Malie. Therese höll mycket av sin mormor medan andra avskydde hennes som pesten, framförallt Ruby. Ruby har under hela sitt liv fått skulden för att moderns teaterkarriär upphört. Mitt i allt detta finns prästsonen Mogen, en toffelman som går med på att gifta sig med Malie.

Arseniktornet är stundom värd att lyssna på. Författaren har valt en annorlunda berättelsegång då hon inte hoppar mellan karaktärerna utan berättar allt i ordningen som jag tidigare beskrivit. Den är en idé som stundom fungerar då jag kan fokusera helt på varje person utan en hopblandning. Jag får också omvända min syn på tidigare personer när det berättas ur en annan synvinkel. Det som är synd är att jag glömmer bort mycket ur Thereses perspektiv eftersom berättelserna blir långa och jag färgas av den person jag lyssnar på. Jag har ingen bra lösning på problemet men kanske att hitta en berättelseform där det finns en kombination av båda metoderna En trilogi hade kanske varit en lösning.

Arseniktornet är okej, men jag tröttnade efter ett tag, troligen på grund av att jag inte fann berättelsen tillräckligt intressant. Den är skickligt skriven och författaren har en talang att gestalta detaljer. Den innehåller stundom bra skildringar av Danmarks historia framförallt under andra världskriget, men jag som historieintresserad vill ha mer för att höja upp betygen.

Betyg: 4

Förlag: Bonnier Audio
Speltid: 13 h
Utgiven: 2010
Författarland: Norge
Uppläsare: Angela Kovács
Genre: roman, skönlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...