torsdag 21 april 2011

Johannes Källström - Mörkersikt


Som boende i Närkebältet blev jag positivt överraskad över det första kapitlet i Mörkersikt.  
”Att stå i Odensbacken på Närkeslättens kanske plattaste punkt är att befinna sig i världens absoluta mitt. (…) Marken runt världens hjärta är fullkomligt platt, det är en gammal sjöbotten. Plattheten avbryts endast av en och annan gammal jätteek, som likt fontäner sprutar upp ur jorden.”
Förvåningen kommer utav att jag missat att Johannes Källström växt upp och är bosatt i Örebro. Hans debutroman Mörkersikt är en annorlunda saga om kaos. Boken består av sju noveller som är baserade på kända barnsagor t.ex. Törnrosa och Rödluvan. Novellerna är vinklade att passa i nutid och de innehåller alla mer eller mindre moment av övernaturlighet. Berättelserna är fascinerande och jag är imponerad av författarens fantasi och förmåga att skapa en modern tappning av klassiska sagor. I en jämförelse med t.ex. Stephen Kings Jurtjyrkogården så är inte Mörkersikt direkt skrämmande, möjligen då och då lite obehaglig. Språket i boken är fantastiskt, framförallt det första kapitlet:  
”Därför bästa läsare, om följande sidor möjligen skrämmer dig, bevilja mig ansvarsfrihet. Jag är bara en väderkvarn, vispande, inte av egen kraft. Klaga hos vinden istället, för det var därifrån dessa annorlunda sagor kom- blåsta rakt ur den mörkaste novembernatt du någonsin sett, där sikten är skymd och varje skugga ett hot. Vad vill den säga oss, denna särdeles råa vind? Kanske bara detta att allt det vi ordnat av trygghet och ljus bara är en tunn fernissa av kaos. ”
Mörkersikt är en spännande bok som jag rekommenderar till alla, framförallt om du nyligen läst en tegelsten. Novellernas korta men ändå innehållsrika och fyllda av fantasi.
Betyg: 7
Förlag: Massolit
Utgiven: 2009
Sidor: 432
Författarland: Sverige
Genre: roman, skräck

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...