onsdag 23 mars 2011

Denise Rudberg - Ett litet snedsprång

Det här en bok jag valde utifrån det snygga omslaget. Jag blev positivt överraskad över berättelsen inuti boken och den har lett till ett högre betyg. Dessa betyg börjar bli sällsynta på denna blogg.

Rudberg beskriver sin bok som Elegant crime och jag tolkar det, innan lyssning, som en kombination av thriller och The housewives of orange county. Vid mitt slutlyssnade anser jag att beskrivningen inte alls stämmer utan är snarare en stilfull thriller som mer riktar in sig på vardagslivet än mordgåtor.

Boken har av andra tagits emot med ris och ros. En del recensenter anser att Ett litet snedsprång är en chic lit-roman kombinerat med en kriminalroman. En chic lit bok beskrivs av Wikipedia som en genre som riktar sig till kvinnor. Handlingen utspelar sig oftast i storstadsmiljö och de kvinnliga karaktärerna är i 20-30 års åldern. Chic lit kanske passar någon av Rudbergs tidigare böcker men absolut inte till detta verk. Möjligtvis är den inriktad till kvinnor då jag tror att min far inte skulle gilla den.

Marianne Jidhoff, 55 år, är huvudpersonen i boken. Hon är åklagarsekreterare och nybliven änka. Hennes man Hans var inte den hyllande man som han framställs och nu försöker Marianne starta på ny ruta. Marianne blir snart övertalad att återgå i tjänst av chefsåklagare Olle Lundqivst eftersom det förekommer läckor på åklagarmyndigheten. Hon blir snart indragen i en mordutredning som leder till organisationen ”Just nu”- en sektliknande terapianläggning vars främsta mål är att bota överarbetande rikemansfolk. Deras behandlingsmetoder är radikala då deltagarna uppmanas ha sex med varandra, använda blöja och en hel del annat.

Jag är mycket positivt överraskad. Boken var en njutning att lyssna på från början till slut. Även om handlingen är mycket vardaglig så är den intressant och författaren bygger upp intriger på ett fantastiskt sätt. Dialogerna är makalöst bra och varje promenad och hushållssyssla är en njutning att utföra. Rudberg visar att en thriller inte enbart behöver innehålla brutala mord för att vara spännande. Slutet var för mig helt överraskande.

Vad jag har förstått så är detta den första i Denise Rudbergs böcker om Marianne Jidhoff och det ska bli spännande att se om hon kan lyckas lika bra med nästa.

Betyg: 9

Förlag: Norstedts
Uppläsare: Jan Waldekrantz
Författarland: Sverige
Utgiven: 2010
Speltid: 13 h 42 min
Genre: thriller, spänningsroman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...