måndag 31 januari 2011

Steve Sem-Sandberg - De fattiga i Lodz

I boken får vi följa livet i gettot för olika familjer och individer. Berättelserna sträcker sig från gettots införande i den polska staden Lodz tills det att gettot övergas 1944 och dess invånare tvångstransporterades till koncentrationslägren. I gettot på 250 000 invånare växer ett eget producerande samhälle med egen valuta. Staden styrs av en judeäldste, Rumkowski som ansvarar för stadens produktion och försörjning.

Sem-Sandberg lyckas inte hitta balansen mellan fakta och skönlitteratur. Jag har svårt att lite på fakta i boken och jag har svårt att sätta mig in i karaktärernas liv. Det enorma projektet att berätta hela gettots historia gör att kapitlen hoppar oregelbundet mellan centralfigurerna. Jag har glömt bort vad en person gjort när han eller hon väl återkommer. Jag har svårt att sätta in i Sem-Sandbergs akademiska tankar och jag undrar ofta vad han vill förmedla.

Rumkowskis, den judiska ledaren, del i gettots historia är mycket omtvistade då det är svårt att avgöra om han är hjälten eller mördaren. Överlevare från gettot ger både beskrivningarna. Sem-sanberg väljer att ge Rumkowski mördarrollen, han offrar för att rädda några få. I boken beskrivs han också som pedofil och då och då lite galen.

Boken är ett enormt arbete kring olika källor men framförallt baserad på gettokrönikan och jag gratulerar författaren för de omfattande efterforskningarna. Boken har tilldelats Augustpriset 2009 och fått strålande recensioner av akademiker och på bokbloggar. Jag stödjer inte hyllningarna utan tycker boken är riktigt dålig. Jag är framförallt kritisk till att denna bok massproducerats och sålts billigt på förra årets bokrea. Många har säkert börjat läsa boken och efter några kapitel givit upp. Jag vill att fler människor ska läsa och lära av förintelsen eftersom ett sådant hemskt brott mot människor inte får upprepas. Därför rekommenderar jag er hellre att läsa faktaböcker som Christopher Browning, Remebering Survival, Helt vanliga män eller Laurence Rees, Auschwitz den slutgiltiga lösningen.

Betyg: 4

Förlag: Bonniers
Sidor: 661
Utgiven: 2009
Genre: historisk skönlitteratur

1 kommentar:

  1. Just desire to say your article is as surprising. The clarity
    to your publish is simply cool and i could think you're knowledgeable in this subject. Well along with your permission allow me to take hold of your RSS feed to stay updated with impending post. Thanks 1,000,000 and please carry on the enjoyable work.

    My homepage - best site to buy instagram followers

    SvaraRadera

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...