måndag 10 januari 2011

Brent Weeks - Beyond the shadows

Del 3 i night angel triologin. Kyler kämpar vidare med att rädda världen från tyranni med hjälp av sitt svärd Retibution och den svarta ka'karin. Hans mästare dyker upp från de döda för att assistera i kampen mot ondskan. Kyler får ni också lära sig priset för sin odödlighet. Vi är fortfarande bunden till Kyler vilket Elene nu ska försöka åtgärda. Logan fortsätter sin kamp att återfå sin tron. Ett bra tema för boken är "störst av allt är kärleken" även om den presenteras på ett tragiskt sätt.

Trilogin blir stundom bättre ju fler böcker jag läser, men de har sina brister. Termer inom familjer, stridsteknik, släktled är enormt svårt att ta till sig och förstå vilket leder till att jag stundom skumläser genom stycken. Jag förstår självklart huvudhandlingen men Weeks detaljrikedom behöver man ett lexikon för att behärska. Handlingen i boken drar ut på tiden och spänningen ökar maximalt i slutet. Jag skulle önska att det fanns fler höjdpunkter som placeras ut mer i boken.

Det positiva. Jag har verkligen fastnat för Weeks skapelser och jag kommer fördjupa mig i hans andra, nyutkomna triologi The black prism. Han skapar en komplex värld med hiearkier, kärlek, riken och magi. Jag rekomenderar alla att fördjupa sig i Weeks värld om man t.ex. gillar Sagan om ringen eller Trudi Canvans värld. OBS! för maximal förståelse, läs böckerna tätt efter varandra.

Betyg: 7

Förlag: Grand central Pub
Sidor: 708
Utgiven: 2008
Genre: fantasy, magi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...