onsdag 15 december 2010

Stefan Tegenfalk - Vredens tid


Uppläsare: Reine Brynolfsson´
En ny drog har kommit ut bland några få utvalda inom det svenska rättssystemet. Drog x tar över delar av offrets hjärna framförallt genom att öka deras vrede. Vreden kan växa sig så stor att offret inte kan hindra sina våldsdåd även om det sker mot nära och kära.

Kriminalkommissarie Walter Gröhn och hans praktikant Jonna de Brugge får nu i uppgift att hitta en koppling mellan offren och lösa gåtan kring drog x uppkomst. Walters team motarbetas snart av krafter inom polisen och fallet lämnas över till säkerhetspolisen. Martin Borg tar över och han tror drogen kan kopplas till extrema, muslimska, aktivister vars mål är att sätta det svenska rättsystemet i kaos. Vem kommer få rätt och hur många ska behöva dö innan gåtan är löst?

Jag gillar den snabba växlingen mellan mördare och offer i början av historien. Jag kan ibland tycka att svenska deckarförfattare blir lite för utdragna och stundom tråkiga. Tengenfalk lyckas skapa en spänning och ett bra tempo som varar genom hela boken och som gör att jag biter mig fast med stigande intresse.

Huvudrollskaraktärer, Walter och Jonna, är lätta att gilla och fatta tycke för. Walter är den sakrastiska och kluriga som inte skyr några medel för att få sin vilja fram. Jonna är den tänkande som lever i nuet. Utan bra karaktärer skapas ingen bra deckare.

Slutet lämnar alltför många lösa trådar vilket gör mig lite arg. Del 2 i trilogin, Nirvanaprojektet, har utkommit under hösten och jag hoppas att trådarna då ska lösas upp eller utvecklas åt rätt håll.

Betyg: 7

1 kommentar:

  1. Jag har precis läst boken. Jag gillar den och kommer att läsa de följande böckerna i trilogin.

    SvaraRadera

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...