söndag 26 december 2010

Richelle Mead - Vampire academy

Rose och Lisa har varit på flykt i två år. Nu kommer deras verklighet ifatt dem och de placeras återigen inom murarna för internatskolan S:t Vladimir. Rose är en dhampir, en halvvampyr. Hon har tränats hela livet att vara livvakt åt sin jämnåriga kamrat Lisa. Lisa är den sista överlevande i vampyrätten Dragomir vilket gör henne till arvprinsessa. På Vladimirs skola tränas de inom magi, kamp och överlevnad. Rose och Lisas flykt från skolan beror på att de vill skydda Lisas förmåga, en förmåga som ingen sett like till på länge i vampyrernas historia.

Vampire academy är den första inom vampyrgenren, på länge, som väckt mitt intresse. Jag har tidigare fattat tycke för True blood och självklart, Twilight. Vampire academy skapar något nytt. Vampyrtemat med bloddrickande och huggtänder stiger lite åt sidan och lämnar plats för magi, historia och framförallt tonårslivets dramor. Jag gillar intrigerna och spänningen i handlingen. De små och stora svartsjukeepisoderna kan ibland bli barnsliga, men detta är trots allt en ungdomsbok.

Betyg: 6

Förlag: Penguin books
Sidor: 332
Utgiven: 2007
Kategori: Urban fantasy




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...