onsdag 29 december 2010

Lewis Carroll - Alice's adventure in Wonderland


Alice i underlandet behöver nog inte någon inledande presentation. Vi har alla mött hennes resa oavsett om det skett genom en bok eller en film. Ni vet Alice får syn på en vit hare som är oerhört stressad och tydligen mycket sen. Hon följer efter den vita haren och trillar ner i kaninhålet. Väl nere på botten genomgår hon höjdproblemet och stiger in i den vackra trädgården. Här möter hon chesire-katten, en rökande larv, en utdöd fågel, gris-bebisen och många andra äventyr.

Jag är tyvärr alltför färgad av filmen värld när det gäller Alice i underlandet. Hennes berättelse i bokform blir stundom tråkig och upprepande. Jag anser att filmskapare som Disney och Tim Burton har lyckats lyfta ut godbitarna och fokuserat berättelsen kring dessa. Lewis Carrol skapar dock en enorm fantasivärld fylld av underliga varelser. Det vore intressant att tolka dem ur ett historiskt perspektiv dvs. fördjupa sig i världshistorien kring 1800-talets slut och jämföra med Alices värld.

I upplagan ovan var illustrationerna fantastiska och hjälper min fantasi komma in i författarens värld. Jag kan ibland undra varför denna bok kommer med på alla listor över de ”100 bästa böckerna genom tiderna” eller de ”50 böcker du måste läsa innan du dör”. Jag anser att det finns så många andra, bättre böcker som inte tas upp, framförallt inom fantasyvärlden.

Betyg: 4

Förlag: Walker books
Sidor: 206
Utgiven: 1999 (1865)
Kategori: Barn, äventyr, klassiker

2 kommentarer:

  1. Blev så sugen på att läsa om Alice i underlandet när jag läste Sylvie&Bruno för ett tag sedan, tillsammans med through the looking glass som jag nog aldrig har läst tidigare. Så ska nog ta och läsa den snart jag med.

    Minns den som en favorit som jag skulle gett högsta betyg, men hur är det ens möjligt att välja ut 50 "måste" böcker

    SvaraRadera
  2. Jag inser också svårigheter med att välja ut 50 bästa. Det finns så många att välja på. Dock verkar det som om man kan kalla alla i en serie för en bok t.ex. Harry Potter räknas som en bok.

    SvaraRadera

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...