torsdag 4 november 2010

Tim Willocks - Religionen

Malta, år 1565. Johanniterriddarna står inför en svår strid. Malta är den sista utposten i Medelhavet för korsriddarna och nu hotas den av en invasion av turkarna. Islam står mot kristendom. Båda sidor är blodtörstiga, målmedvetna, orädda och krigar i Guds namn. De kristna kallar sig ”Religionen” och de kommer kämpa till sista namn för att stoppa islams allt större utbredning. Det finns ingen tanke på nederlag, ingen tanke på att ge upp och ingen tanke på att fly.
Mitt i detta krig befinner sig Mattias Tannhäuser. Han är den felande länken mellan de båda religionerna. Född i Tyskland men uppfostrad och uppvuxen som janitsar i turkarnas armé. Numera stridande för riddarna. Vapenaffärer och kvinnor upptar hans tid och krig står inte högt på listan, men han har fått ett uppdrag av grevinnan Carla att återfinna hennes son som befinner sig på Malta. Tannhäuser och hans följeslagare beger i rakt in i ett inferno som numera finns nedskrivet i historieböckerna.

Jag förväntade mig en bok med det klassiska temat tempelriddare, äventyr och skattjakt, men istället fick jag blod, svett, krig, kärlek och massa sex. Boken är en makalös skildring av kriget mellan islam och kristendom i slutet av den era som började med korstågen mot det heliga landet. Tim Willocks har gjort ett enormt arbete och ger en trovärdig och realistisk skildring av slaget på Malta. Tyvärr blir den för enorm. Storyn blir undanputtad av all skildring av skit, blod och djävulskap som upptar krig. Då och då blir det ett avbrott där Tannhäuser mer inriktar sig på sina sexuella behov. De sista 200 sidorna lyfter boken till en högre nivå som gör att jag har svårt att sluta läsa. Del 2 i den planerade trilogin heter The twelve children of Paris och ska utkomma under 2010.

Betyg: 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...